Til forsiden.

Holstebro Filmklub

Klik her og bestil plads i Bigbio
til denne film (kl. 17.00).

F1 Plakat

Udgangspunktet for En frokost på bjerget er det tilfældige møde mellem den tjekkede, men ensomme bybo og velhavende IT-entreprenør og filantrop Vincent Delcour og den excentriske landsbybeboer Pierre.   Deres møde skyldes, at Vincents bil bryder sammen, netop som Pierre passerer. Ingen af dem er imidlertid de stereotyper, de synes på overfladen: den tilknappede Pierre var tidligere en berømt marinebiolog, der nu lever i selvvalgt eksil langt ude på landet, og den storsnakkende Vincent, der lider af angstanfald, blev ikke født med en guldske i munden og drømmer om at undslippe sin egen moderne, frenetiske verden. De to meget forskellige mænds møde vender op og ned på deres respektive verdenssyn og selvopfattelse, og et venskab formes, som måske kan have livsforandrende betydning.  Spørgsmålet er nemlig, om de to modsætninger allerdybest nede egentligt lever det liv, de hver især ønsker. Det spørgsmål og dets filosofiske implikationer udforsker den franske instruktør Éric Besnard  i denne fine, lille franske humørspreder, som efter god fransk tradition langtfra er så forudsigelig en dramakomedie, som den på overfladen kan synes.

En frokost på bjerget
Frankrig 2023
Filmen vises i Big Bio, Holstebro
Den 15. januar 2024

Filmen er instrueret af Éric Besnard, der for to år siden bød på franske delikatesser anno 1789 i ”Délicieux” og før denne huskes for ”Mine helte” med Pierre Richard. Rollen som Vincent spilles af Lambert Wilson kendt for Xavier Beauvois ”Om guder og mænd” og Paul Verhoevens ”Bernedetta”, mens Pierre spilles af Grégory Gadebois fra Roman Polanskis ”Officer og spion” og Francois Ozons ”Alt gik godt”.  Endvidere medvirker Marie Gillain. Filmens smukke billeder fra Auvergne-Rhone-Alpes er optaget af Jean-Marie Dreujou, der senest har stået bag kameraet på Jean-Jacques Annauds ”Notre-Dame i flammer” fra 2022.
Længde: 151 min.
 LINK: Anotherworldent.com